در حال حاضر شاهد پدیده عجیبی در بازار لوازم خانگی ایران، بهخصوص تلویزیونها هستیم. بررسیها نشان میدهد که قیمت برخی از تلویزیونهای قاچاق با برندهای خارجی، کمتر از تلویزیونهای مونتاژ داخل کشور است. برای مثال، قیمت یک تلویزیون ۶۵ اینچی تولید داخل حدود ۳۴ میلیون تومان است، در حالی که تلویزیونهای ۶۵ اینچی قاچاق با قیمتی بین ۲۹ تا ۳۸ میلیون تومان به فروش میرسند.
قاچاق: مسئلهای که تولیدات داخلی را به چالش میکشد
در این شرایط دو مسئله مهم به چشم میخورد. اول اینکه با توجه به تفاوت قیمت اندک بین کالاهای قاچاق و تولیدات داخلی، مصرفکنندگان ممکن است به سمت خرید کالاهای خارجی تمایل پیدا کنند. در حقیقت، به نظر میرسد که رقابت قیمت بین محصولات داخلی و خارجی وجود ندارد.
چالش رقابت با تلویزیونهای قاچاق در بازار ایراندوم، دسترسی آسان به کالاهای قاچاق است که بهراحتی و از طریق اینترنت قابل سفارش هستند. این سؤال مطرح میشود که نقش نهادهای ناظر در این زمینه چیست و چرا بهسادگی امکان فروش کالاهای قاچاق وجود دارد؟